Vitamines & Mineralen

Vitamines en mineralen zijn bouwstenen voor ons lichaam en door middel van een gezond eetpatroon krijgen we hier genoeg van binnen. Onze vitaminesupplementen vormen een aanvulling op een gezond eetpatroon en helpen je om dagelijks de juiste vitamines en mineralen binnen te krijgen. Ben je op zoek naar informatie over specifieke vitamines en mineralen? Maak dan hieronder je keuze en lees verder.

Vitamine A kom je tegen in dierlijke producten, zoals vlees, zuivel, vis en eidooier. Ook kan het zijn toegevoegd in margarine, halvarine en bak- en braadproducten. Het lichaam maakt zelf ook Vitamine A aan uit carotenoïden, dit komt voor in plantaardige producten. Vitamine A zorgt evenals Vitamine D3 mede voor een goede weerstand. Ook draagt Vitamine A bij tot het instandhouding van een normaal gezichtsvermogen.
Vitamine B1 is ook bekend onder de naam thiamine. Deze vitamine komt voor in melk en melkproducten, graanproducten zoals brood, aardappelen, groente en vlees. Vitamine B1 draagt bij aan het functioneren van het geheugen en ondersteunt de normale werking van het zenuwstelsel. Verder is deze vitamine goed voor het hart en bevordert het de energiestofwisseling.
Vitamine B2 komt voor in melk en melkproducten, graanproducten zoals brood, aardappelen, groente en vlees. Vitamine B2 helpt energie vrij te maken uit de voeding en om normaal te kunnen zien. Ook helpt deze vitamine bij het gezond houden van de huid.
Vitamine B3 is ook bekend als niacine. Deze vitamine zit in vlees, vis, volkoren graanproducten, groente en aardappelen, voornamelijk als nicotinamide. Vitamine B3 helpt energie vrij te maken uit de voeding en bij het gezond houden van de huid. Ook ondersteunt deze vitamine bij de vermindering van vermoeidheid en moeheid.
Vitamine B6 zit in diverse voedingsmiddelen, zoals vlees, eieren, vis, graanproducten, aardappelen, peulvruchten, groente en zuivel. Vitamine B6 ondersteunt evenals Biotine het energieniveau. Het helpt energie vrij te maken uit de voeding.
Vitamine B12 komt alleen voor in dierlijke producten, zoals vlees, melkproducten, vis en eieren. Aan veganisten wordt daarom aangeraden om een vitaminesupplement te gebruiken. Vitamine B12 is van belang voor de vorming van rode bloedcellen. Vitamine B12 draagt evenals Vitamine C bij aan leerprestaties. Deze vitamines zijn goed voor het concentratievermogen en het geheugen.
Vitamine C is veruit de bekendste vitamine en zit in veel soorten groente en fruit en in aardappelen. Vooral paprika, citrusfruit, kiwi’s, bessen en aardbeien vormen een natuurlijke bron van Vitamine C. Vitamine C draagt evenals Vitamine B12 bij aan leerprestaties. Deze vitamines zijn goed voor het concentratievermogen en het geheugen. Ook draagt Vitamine C bij tot de normale werking van het immuunsysteem.
Vitamine D3 is een variant van Vitamine D die voorkomt in dierlijke producten. Dit is een vitamine die je lichaam zelf aanmaakt onder invloed van zonlicht. Daarnaast zit het in eten: vooral in vette vis, maar ook in vlees en eieren. Voor jonge kinderen, ouderen, mensen met een getinte huidskleur, mensen die weinig buiten komen en zwangere vrouwen geldt het advies om extra vitamine D te nemen. Vitamine D3 zorgt evenals Vitamine A mede voor een goede weerstand. Verder ondersteunt Vitamine D3 de botten van kinderen en draagt het bij aan het behoud van een sterk gebit.
Vitamine E is een anti-oxidant. Het helpt beschermen tegen invloeden van vervuiling en zonlicht. Vitamine E zit in zonnebloemolie, halvarine, margarine, brood, graanproducten, noten, zaden, groenten en fruit.
Vitamine K zit in groene bladgroenten, maar ook in andere groenten, fruit, melk en melkproducten, vlees, eieren en granen. Deze vitamine kent twee varianten: vitamine K1 zit in voeding terwijl vitamine K2 door het lichaam wordt aangemaakt. Vitamine K draagt bij aan een goed verloop van de bloedstolling en speelt een rol bij de botaanmaak.
Biotine evenals Vitamine B6 ondersteunt het energieniveau. Het helpt energie vrij te maken uit de voeding.
Foliumzuur is ook bekend als vitamine B11 of folaat. Deze vitamine komt voor in groene groentes, volkorenproducten, brood, vlees en zuivel.
Pantotheenzuur, ook wel bekend als Vitamine B5, draagt bij tot de vermindering van vermoeidheid en moeheid. Pantotheenzuur zit in vlees, eieren, volkorenproducten, peulvruchten, melk en melkproducten, groenten en fruit.
Jodium komt voor in zeevis, eieren, zuivel en zeewier. Omdat er in Nederland van nature weinig jodium in de voeding zit, wordt het toegevoegd aan onder andere bakkerszout voor het bakken van brood. Jodium draagt bij tot een normale productie van schildklierhormonen en tot een normale werking van de schildklier. Daarnaast draagt het bij tot de normale groei van kinderen en aan een normale concentratie en een normaal geheugen.
Zink komt in kleine hoeveelheden voor in onder andere vlees, kaas, graanproducten, noten en schaal- en schelpdieren. Zink draagt bij tot een normaal metabolisme van vitamine A. Verder draagt Zink bij tot de instandhouding van normale nagels, de conditie van het haar en het gezond houden van de huid.